hennyarpreggo.blogg.se

Jag heter Henny, är 27 år och bor med min fästman i England. Exciting times ahead för nu väntar vi vårt första barn som väntas ploppa ut den 30 oktober 2013!

Birth Plan

Publicerad 2013-09-19 18:00:50 i Allmänt,

Igår var jag hos barnmorskan igen och allt såg bra ut med lillan. Hon ligger med huvudet nedåt, ganska långt ner i min pelvis vilket är perfekt. Dock hade jag lite låga järnvärden och hon sa att de kanske inte kunde låta mig ha en home birth om jag inte fick upp värdena. Så nu har jag börjat ta extra järn och håller tummarna på att det ska hjälpa.
Vi diskuterade min birth plan också och jag tänkte dela med mig av den här. Nu vet jag ju att detta bara är en plan och att mycket kan hända och det kanske blir helt annorlunda när jag väl ska föda men det känns skönt att ha en plan iaf.
 

Birth Plan

 Henny Winward, 27 years old, first baby

 

 Place of birth: Home (living room)

 

 Birth companion: My husband Andy Winward

 

 Pain relief: Water pool, breathing exercises, hypnotherapy, gas and air if needed

 

 Monitoring: I would like to be monitored when I’m in the pool if possible

 

 Interventions: As few as possible. I really do not want forceps or vacuum extraction.

 

 Delivery position: In the pool or squatting/on all fours

 

When the baby is born I want skin to skin contact straight away so I want her to be put straight on my tummy.

 I want to wait until the cord has stopped pulsating before it is cut

 I want to hold my baby for a while before she is weighed/dried off etc

 

Åh tänk att det är 6 veckor kvar. Tiden går alldeles för långsamt!

 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-09-20 15:42:13

Hej! Jättefin plan, väldigt spännande med en hemförlossning! Vill bara göra dig uppmärksam på att om du vill ha sk. Sen avnavling, alltså att navelsträngen slutat pulsera innan man klampar eller klipper så måste bebisen ligga lägre än moderkakan, (alltså magen). Så då kan du inte få upp henne på magen omedelbart efter att hon kommit ut. Men det tar bara några minuter innan det slutat pulsera och sedan kan du få upp henne direkt. Den lilla fördröjningen är det ju väl värt att vänta på för bebisens skull :) lycka till!

Svar: Jaha det har ingen sagt till mig. Kan ju vara bra att veta innan så att mna är förbered på det :)
Henny

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-09-21 19:36:23

Så är det i Sverige iaf. Men jag antar att de gör så överallt så att blodet kan komma över till bebisen lättare. Fråga din barnmorska nästa gång, är lite intressant att veta om de resonerar annorlunda i England :)

Svar: Jaa jag ska fråga nästa gång. Tack för upplysningen :)
Henny

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Henny

27 år, bor med fästmannen i England och väntar vårt första barn i oktober 2013! Blir även utbildad kiropraktor och gifter mig samma år :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela