hennyarpreggo.blogg.se

Jag heter Henny, är 27 år och bor med min fästman i England. Exciting times ahead för nu väntar vi vårt första barn som väntas ploppa ut den 30 oktober 2013!

Antenatal class och förlossningstankar

Publicerad 2013-09-02 16:30:51 i Allmänt,

Japp i torsdags var jag ju på den första föräldrakursen. Jag var lite nervös innan eftersom jag skulle gå själv (A jobbade) men tänkte att de finns säkert fler som är själva. Nope. Inte en ENDA. Alla hade sina pojkvänner/makar med sig utom jag. Det kändes lite pinsamt på något sätt. Att jag inte ens hade någon vän att ta med. Bara jag liksom. Men det gick bra iaf. Vi pratade mest om vart man kan ha förlossningen (det finns tre olika birth centre/sjukhus här). Jag var den enda som var inne på att föda i hemmet. Men jag tror nästan att jag har bestämt mig för att ha en homebirth nu. Jag tror att det kommer att vara lättare att slappna av hemma. Kunna äta när man vill, slå på tv:n, gå runt i huset o röra sig etc istället för att vara fast i ett kalt rum. Och om någonting skulle gå fel så vet de det i tid så att jag kan åka ambulans till sjukhuset skulle det behövas. Dessutom så vill jag inte ha några mediciner/smärtstillande alls. Är jag på ett sjukhus där det finns tillgängligt så skulle jag säkert säga ja, men är jag hemma så har jag inte den möjligheten. Då är det bara att köra på liksom. Jag vill också ha en pool att föda i då jag har läst att det ska vara väldigt avslappnande. Så ska försöka ta reda på vart jag kan hyra en som får plats i vårt vardagsum. Och hur fyller man upp poolen i vardagsummet? Jaa som ni märker så är det en del detaljer som måste tänkas ut. Jag ska träffa min nya barnmorska här i Chandler's Ford imrogon och så vad hon säger. 
 
Det blir bara en kort uppdatering idag. Vi har fortfarande inte fått något internet hemma så jag sitter på den lokala puben, dricker en cola och andvänder deras wifi just nu. Förhoppningsvis får vi internet denna vecka så då kan jag uppdatera lite mer.

Kommentarer

Postat av: Anna - Mamma till E med albinism och lillasyster i magen

Publicerad 2013-09-04 10:12:54

Oj! Föda hemma! Så annorlunda =) Det ska bli spännande att följa, det är kanske vanligare i England än i Sverige. Jag hade nog aldrig vågat det, sedan hade det känts lite konstigt men det ska bli kul att se hur allt går för dig =) När jag födde dottern så använde jag bara lustgas, jag vet att jag sa att jag ville ha epidural men det hann d aldrig med och det är jag glad för idag. Jag vill endast ha lustgas med lillasyster med. Nu gick förlossningen så fort med E så jag hoppas den går lika fort denna gången =)

Svar: Jaa det är lite annorlunda kanske hehe. Man vet ju aldrig hur det blir emd förlossningen men om det är möjligt och allt går som det ska så tycker jag att det vore skönt att vara här hemma. Man får tydligen två barnmorskor som kommer och hjälper en och stannar med en hela tiden vilket känns skönt :)
Henny

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Henny

27 år, bor med fästmannen i England och väntar vårt första barn i oktober 2013! Blir även utbildad kiropraktor och gifter mig samma år :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela