hennyarpreggo.blogg.se

Jag heter Henny, är 27 år och bor med min fästman i England. Exciting times ahead för nu väntar vi vårt första barn som väntas ploppa ut den 30 oktober 2013!

Barn vs Karriär

Publicerad 2013-05-02 19:05:10 i Allmänt,

Jag har ju gått och gruvat mig mycket för det här med hur det blir med jobb och karriär nu när jag ska ha barn. För er som inte vet så tar jag examen i juli och alla mina klasskompisar har nu fått jobb eller börjat leta jobb. Själv har jag dragit mig för att söka jobb då jag inte ens vet om jag KAN jobba när jag slutar eftersom jag kommer vara 7 månader då redan. Och vem skulle vilja anställa en 7 månaders gravid person för ett fysiskt jobb? 
Men idag pratade jag med en av lärarna om det här och hon fick mig att sluta oroa mig så mycket. Hon sa till och med att det finns forskning som visar att barnets hälsa är direkt relaterat till hur kvinnan mådde och vad hon gjorde de sista två månaderna av graviditeten. Hon tyckte att jag bara skulle vila och vänta med jobbet tills barnet är iaf fyra månader. 
 
Det betyder att jag skulle kunna börja jobba deltid i mitten av mars någon gång. Det blir lagom tycker jag. Jag ska redan nu skriva ett brev till olika kiropraktorer i området och säga att jag vill jobba då, så att de vet om att jag finns. Och sedan ska jag ta hand om mig själv och min kropp och bara njuta av det här fantastiska som händer. Jag har ju en väldigt tur som har Andy och att han tjänar tillräckligt för att vi kan leva på en lön. Ja, allt känns mycket bättre nu och det känns inte som att jag bara är lat och inte vill jobba utan jag ska faktiskt bli mamma och det är ett jobb i sig kan jag tänka mig.

Kommentarer

Postat av: Mallan

Publicerad 2013-05-02 21:22:06

förstår dig!
Själv ska jag sluta jobba slutet av augusti, då jag jobbar bara säsong och jag hoppas att jag klarar hela säsongen ut. Sen tänker jag att jobba igen nästa säsong april 2014 för att kunna bli ledig igen efter säsongen 2014 ;)
Då lever vi jämställda här, föräldralediga varann gång. Är glad över att han jobbar heltid också, bara vi får de fasta räkningarna betalda är vi glada.

Kul att följa din blogg, så nära till mig!
:)

Svar: Det låter ju perfekt :) Kul att vi är så nära då. När är din BF?
Henny

Postat av: Mallan

Publicerad 2013-05-04 13:32:21

Den 7 november! Men får veta mer exakt vid ett rutinultraljud sen. 30 oktober är en fin dag, då är det vår årsdag! ;)

Svar: Åh vad mysigt :)
Henny

Postat av: Lisa - mamma till Knut & Agnes & gravid med 3:an

Publicerad 2013-05-04 20:59:43

Jag tycker absolut att du ska söka jobb! Om du hittar ett jobb, hinner du ju ändå jobba lite i sommar och i höst. Var inte rädd för att söka jobb, fast du är gravid!

Sen hoppas jag verkligen att du får stanna hemma längre än tills bäbisen är 4 månader! Jag skulle aldrig gå och jobba före 1 års ålder! Med Knut gick jag och jobba när han var ca 14-15 månader och det var tänkt att jag skulle gå och jobba samma tid nu, men då är jag ju gravid istället och inte alls ska jobba först nästa vinter eventuellt januari 2015 ;)

Näe men sök jobb! Du är ju en tillgång fast du är gravid! :)

Svar: Jag hinner inte jobba nåt i sommar eftersom vi åker till Sverige och gifter oss och jag är inte tillbaka förrän i mitten av augusti. Då kommer jag vara sju månader och det är svårt att jobba som kiropraktor när man är så långt gången. Jag får se hur länge jag väntar men tänker mig att börja jobba två halva dagar i veckan från o med i mars. Men det beror ju på om jag får nåt jobb hehe. Skulle gärna vara hemma längre men då är jag rädd att jag förlorar alla mina skills ;)
Henny

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Henny

27 år, bor med fästmannen i England och väntar vårt första barn i oktober 2013! Blir även utbildad kiropraktor och gifter mig samma år :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela